Op woensdag 20 maart 2019 mochten de bewoners van de waterschappen in Nederland weer stemmen voor het bestuur van hun waterschap. Van augustus 2018 – april 2019 hielp ik bij Waterschap Amstel, Gooi en Vecht mee aan de voorbereiding van de campagne die mensen de weg moest wijzen naar de stembus. Van communicatieplan tot uitvoeringNet als vorige keer in 2015 een leuke en leerzame opdracht.
De uitdaging: hoe laat je de brede doelgroep van alle inwoners van 18 jaar en ouder weten dat ze mogen stemmen én de weg vinden naar de standpunten van de verkiesbare politieke partijen? Daarvoor werkten we met de landelijke campagne ‘Hallo, we mogen weer stemmen!’, in opdracht van de Unie van Waterschappen ontwikkeld door GH+O.
Waarom is het nou goed dat je gaat stemmen voor het waterschapsbestuur? Dat bestuur neemt de komende vier jaar allerlei besluiten over het water bij jou in de buurt. Of je nu in hartje Amsterdam woont, in het waterrijke gebied rond de Vecht, of in de polders van Mijdrecht: Waterschap Amstel, Gooi en Vecht zorgt ervoor dat je beschermd bent tegen overstroming en dat er schoon en voldoende water staat. In de campagne lieten we dat zien met allerlei voorbeelden uit ons gebied.
Het resultaat van onze campagne: een goed bezochte website, veel mensen die de online stemhulp MijnStem invulden en – daar ging het om – een hogere opkomst.