Een campagne in twee fasen, waarin we inwoners eerst vertelden wat het waterschap voor hen doet, om hen vervolgens op te roepen om te gaan stemmen.
De doelgroep: alle stemgerechtigden van 18+, inclusief buitenlandse inwoners. In een gebied dat behalve Amsterdam en Hilversum ook kleine gemeenten in het Gooi en in het veenweidegebied omvat.
De uitdaging: hoe maak je zo’n brede, uiterst gevarieerde doelgroep duidelijk waarom stemmen voor het waterschapsbestuur belangrijk is?
Onze aanpak: een helder campagnebeeld (met dank aan creatief bureau De Zware Jongens) en een slimme combinatie van massamedia, internet, mini-reportages op tv (AT5), social media, adverteren in lokale en regionale media, aangevuld met eigen communicatiekanalen.
Mijn bijdrage: van campagneplan tot coördinatie, uitvoering en ten slotte de evaluatie. Daarnaast hielp ik mee aan de bestuurlijke communicatie rond o.a. de formatie van het nieuwe bestuur van het waterschap.
Het resultaat: een opkomst die flink hoger lag dan bij de vorige verkiezingen, met name dankzij de combinatie met de provinciale statenverkiezingen. Vergeleken met andere waterschappen: als je als ‘stadswaterschap’ boven in de middenmoot terechtkomt, doe je het niet slecht.